esmaspäev, 11. märts 2024

Paarist WIPO intellektuaalomandi komponendist (teema 6)

WIPO intellektuaalomandimudelil on õige mitu komponenti. Mõni neist on tänapäeval üldiselt hästi toimiv, teine aga keerukas, ajale olemuselt natukene jalgu jäänud või on sellega seotud palju asjatut bürokraatiat. Uurime üht, mis on tänapäeval paremini toimiv ning teist, mis vajab muutmist.

PAREMINI TOIMIV

Üheks paremini toimivaks võib pidada autoriõigusi, sest need on võrreldes teiste komponentidega oluliselt arusaadavam ning hõlmab laia spektrit autori poolt loodavat, nagu teoseid, programme, reklaame, filme, muusikat, tehnilisi joonistusi ja arhitektuuri. Kuigi see ei kata muud sorti ideid, esemeid jms, siis on see siiski väga lihtne ja hea viis autori loomingu kaitsmiseks ilma liigse paberimajanduseta. See annab loojale kindlustunde ja võimaluse teenimiseks ning võib ühtlasi anda ka motivatsiooni edasiseks, sest loodu selles kindlas kujus ja vormis on justkui kindlustatud ning "märk on maha jäetud". Eriti hästi võib see sobida just neile, kes teevad midagi erakordselt loovat. Lisaks sellele kestab see kaitse üldiselt terve autori eluea ning ka pärast seda koos pikendamise võimalustega, mis autori ja tema pärijate vaatepunktist on positiivne, küll aga mitte teiste, sest see võib pärssida teiste tegemisi, loodu sarnaste asjade mitmekesisust ning ühtlasi muuta selle kasutamine kulukaks ja ebaatraktiivseks. Samas võib selle lühendamine tuua aga teistsuguseid probleeme ning ebakindlust. Sellegipoolest, kestvuse diskussioonist olenemata, on autoriõigused võrreldes teist tüüpi intellektuaalomanditega palju arusaadavamad, autoreid kaitsvad ning lihtsasti toimivad.

VAJAB MUUTMIST

Muutmist vajab kaubamärk, sest sellega on tihti erinevaid probleeme ja vaidlusi, mis mõnikord on arusaadavad, kuid teinekord väga absurdsed. Arusaadavad on olukorrad, kus kaubamärki üritatakse jäljendada, et petta ja müüa sarnaseid tooteid. Absurdseks näiteks saab aga tuua aga Microsofti vaidluse MikeRoweSofti nime sarnasuse üle, kuigi need polnud teineteisega seotud isegi tegevusalaselt. Tihti on vaidlused baseerunud sellele, kuidas kellelegi miski tundub, kuid puudub kindel piir, mis vaidluse üldse ära hoiaks ja õigluse määraks. Tarvis oleks uuemaid, selgemaid ja paremaid eeskirju, mis need piirid paika paneks, eriti tänapäevases digimaailmas, kus on veel kergem massiliselt teiste tehtut sarnaste kaubamärkidega jäljendada ning niimoodi ebaausat edu saada ning ühtlasi jäljendatud ettevõtte mainet ja klientide usaldust kahjustada. Lisaks saaks parandada ka ülemaailmset koostööd, ühtlust ja selgemaid nõudeid, et vähendada olukordi, kus üks kaubamärk on ühes riigis lubatud, kuid teises, mis on samuti ettevõtte jaoks oluline, keelatud ning tekitada niimoodi lisaprobleeme. Tänapäevases avatud maailmas on kergem, arusaadavam ja kiirem rahvusvaheline kaubamärgi registreerimine ja nõuete selgus oluline.

Pilt: https://ipo.gov.tt/pay-for-a-trade-mark/


Rohkem infot WIPO intellektuaalomandi komponentidest: https://www.wipo.int/about-ip/en/

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

IT ja eetika (teema 15)

Uusi tehnoloogilisi lahendusi saab kasutada erinevatel otstarvetel. Sellega on võimalik teha palju head – muuta inimeste elu kergemaks, muga...